ERIC OWEN MOSS İLE TASARIM ÜZERİNE…

Eric Owen Moss Architects’in Culver City için gerçekleştirdiği birçok projenin sonuncusu olan Tennis Channel, var olan bir 1940’lar binasının çatısına yerleştirilen ahşap ve çelik bir strüktür …

Bir kentsel yeniden canlandırma projesi yürütülen Culver City için gerçekleştirdiğimiz birçok proje var. Tennis Channel projesinin bu yeniden gerçekleştirdiğiniz diğer projenizle ilişkisinden söz edebilir misiniz?

Asıl ilgili alanımız çağdaş kent, burada Culver City’de, Los Angeles’ın güney merkezinde böylesi bir çağdaş kent yaratma fırsatımız oldu. Bölge, önceleri trenler ve arabalarla ulaşımın sağlandığı bir imalat ve sanayi bölgesiydi. Bu sanayi Meksika’ya ve Doğu Asya’ya kayınca bölge, artık kullanılmayan demir yollarıyla birbirine bağlı terk edilmiş imalathanelerden oluşan bir alana dönüştü. Alanı değiştirmeye, masum bir yolla, bir dizi var olan binayı yeniden düzenlemekle başladık. Ölçek ve bina sayısı arttıkça kent yönetimine “mimari serbest bölge” olarak adlandırdığımız bir öneri sunduk. Bu öneriye göre önceden belirlenmiş hiçbir zorlama yönetmeliği olmayacak; herbir proje kendi durumunu kendisi yaratacak; kent her projeyle tek tek gelişecekti. Kent yönetimi bu önerimizi kabul etti. Kavramsal olarak bu, Culter City’nin hiçbir öncül master plan olmaksızın sürekli evrilen bir kent olması anlamına geliyordu. Kentin kavranışı dönüşüyor, kentteki ilişkiler değişiyor. Kentin öğelerinin -binalar, meydanlar, parklar ve şimdi de yeni yolcu treni birbirleri arasındaki ilişkilerin kentin büyümesi ve kullanımı için yeni stratejileri mecbur kılmasının dışında hiçbir son amacı yok. Son, tahmin edilebilir bir son değil.

Bu ek bina, malzemesi ve biçimiyle var olan binalardan ayrılıyor. Böyle bir zıtlık yaratmaktaki temel amacınız neydi?
Tuğla duvarlı ve çatı makaslı depo 1940’larda inşa edilmiş. İkinci ve üçüncü aşamaların alışılmadık yanı, kullanıcıların pragmatik program gereksinimlerine göre inşa edilmiş olması. İkinci aşamada ses stüdyosu, üçüncü aşamada aşamada prodüksiyon ofisleri inşa edildi; dördüncü aşamadaysa üst kattaki ofisler büyütülecek. Yapının geçirdiği evreler okunursa projenin kavramsal hipotezi kolaylıkla anlaşılıyor: Farklı gereksinimler, farklı ölçekler, farklı inşa yöntemleri ve farklı malzemeler dikey olarak üst üste yığılıyor.

 

Size nasıl bir proje tanımı verildi ve bu tanımı fiziksel bir mekana nasıl çevirdiniz?
Bize verilen tanımda üç adet esnek, açık ofis/üretim alanı isteniyordu. Tennis Channel çalışanları ekipler halinde çalışıyor; ilke, taktik, yöntem vb. belirliyorlar. Sonra dağılıyor ve yeni ekipler ya da gruplar oluşturuyorlar. Bu süreç sürekli devam ediyor, bu yüzden sabit birimler yerine, takımları birbirinden izole etmeden ayırmak için mekanın kendi içinde bölünmesi gerekiyordu.

Yeni strüktür var olan yapının üzerine oluşturulmuş, strüktürel sorunları nasıl çözdünüz? Var olan strüktür yeni tasarımı nasıl etkiledi?
Var olan iki katlı bina, strüktürel olarak gelecekte bir çatı inşa edilmesine olanak verecek boyuttaydı. Yeni yükün var olan çatıya dağıtılması için yeni kontrüksüyonun çeperi boyunca bir “temel” oluşturuldu. Dalgalı çatıyı destekleyen çelik ve ahşap kolonlar bu temel üzerine yükseliyor. Her kiriş bir diğerinden farklı bir kavisle lamine edildi ve tümünün üst yüzeyinde sürekli değişen CNC eğrisi var. CNC işlemi aynı zamanda çatı kirişlerinin, her kıvrımının çevresi 40,5 cm olacak şekilde belli bir ızgara düzeninde yerleştirilmesini sağladı. çatı kirişleri kirişlere dikey olarak yerleştirildi ve uzunluğu boyunca çatı yüzeyinde dik olması için buruldu. Her çatı kirişinin bir tarafında CNC eğrisi var. Kirişlerin asılabilmesi için üzerine kod numaraları yazıldı.

Ahşap bu projede oldukça baskın. Ahşap kullanımının projenize nasıl bir katkısı oldu, tasarım ve inşa sürecinde size ne tür kolaylıklar sağladı?
Dikey strüktür çelik tüplerden meydana geliyor. Çatı strüktürüyse lamine ahşap kirişlerden ve ahşap birleşim detaylarından oluşuyor. Üçüncü kalın çelik kolonları alt kattaki ses stüdyosunun duvar, kolon, kiriş sistemine oturuyor ve çatı strüktürünü belirliyor. Plazma kesimli lamine ahşaplar bir Rhino yazılımıyla modellendi. Ahşap hafif bir malzeme, alttaki iki katın üzerindeki yükü asgariye indiriyor, kolayca şekillendiriliyor, dayanıklı ve ucuz.

 

Bir cevap yazın